Wednesday, July 8, 2009

SENGAL !!

Sengal!!! Apa itu sengal? Selalu bila org cakap, badan aku mcm sengal2 la...dr segi kefahaman aku ialah maknanya sakit badan la tu. Bila aku check kat kamus Dewan Bahasa & Pustaka, makna sengal ialah sakit sendi, kaku, kebas, pegal, berdenyut dan geronyot. Geronyot? Korang penah ke dgr org ckp geronyot? Aku pun tak penah...hehe

Kesimpulannya, sengal tu menyebabkan sakit, tak selesa, rasa yg tidak disukai. Kekadang tu penah aku terdengar dialog "sengal la ko ni" dgn nada memarahi seseorg. Itu bermakna, perangai manusia itu yg sengal. Tapi tak penah pulak dgr, kepala sengal, sengal telinga, sengal hidung, dsb. Apa2 hal pun, jangan la kita bikin sengal dlm idup kita. Cukup2 la badan yg menanggung sengal, jangan dibiarkan hidup kita diselubungi .......S E N G A L . . . .


post signature

2 comments:

  1. kesengalanku terserlah ari ni.....smalam byk ajar bdk bsenam

    ReplyDelete
  2. Bro mie << sengal badan ok lagi, boleh urut, sengal otak camana nk urut?

    ReplyDelete

Hati berkata-kata... tapi tak mampu bersuara tanpa jari-jemari...Terima kasih pada keluhuran hati dan keikhlasan jari-jemari.....sayang dari LadyAna

~ GUEST BOOK ANA ~

FEEL FREE TO SIGN MY GUEST BOOK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...