Monday, June 15, 2009

Tutor - Cursor Image

Macam tak caya jek, en3 kali ini ala2 tutorial pulak? Kalau korang tak caya, aku sendirik lagi la tak caya. Sebab aku bukan la pandai sangat dlm bidang tutor2 ni. Tak layak nk beri tunjuk ajar, sebab diri sendirik pun masih terkial2 belajar.

Tapi oleh kerana kesian kan kat rakan blogger "eiba" yg dok mintak tunjuk ajarkan. Dah lama dia request, tp oleh kerana kesibukan, maka baru hari ni dpt aku luangkan masa.

Dari mana aku belajar buat cursor ni? Tentulah dari Along, blogger yg tersohor dengan keperihatinannya membantu para2 blogger yg baru menceburkan diri.

Cara2 utk menukar cursor kepada image pilihan hati adalah seperti berikut :

1. Upload image yg dipilih ~~~ aku guna "photobucket" (guna size yg paling kecil)

2. Kemudian, masuk ke ruangan "Layout".

3. Klik pada "Add Gadget" dan pilih "add HTML/Javascript"

4. Seterusnya copy dan paste kod dibawah :
style>HTML,BODY{cursor: url(">http://www.photobucket.com/albums/jj187/anatahir/JLH9971.jpg"), auto;}
tambah kod "<'' sebelum perkataan style dan tukar kod yg berwarna hijau dengan url image sendiri

5. Kemudian save

6. Selamat mencoba dan semoga berjaya

post signature

No comments:

Post a Comment

Hati berkata-kata... tapi tak mampu bersuara tanpa jari-jemari...Terima kasih pada keluhuran hati dan keikhlasan jari-jemari.....sayang dari LadyAna

~ GUEST BOOK ANA ~

FEEL FREE TO SIGN MY GUEST BOOK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...