Tuesday, February 3, 2009

Kacang Kuda

Dah dua hari aku gi keje bawak bekal kacang kuda ni...yang mana penah jadi snek feberet 'ku. Sekarang pun masih feberet gak, cuma dulu main beli kat pasar malam jer. Skrg bila nak makan, kena buat sendirik, sebab dh byk kali bila beli, kena yg termasin lah, terkeras la, tertaksedap la..huh!! buat sakit ati jer kan..so lebih baik je aku masak sendiri...lagi puas kan?

Kat bawah ni ada artikel (aku copypaste dr page mana, lupa lah pulak) pasal kacang kuda ni, untuk sesapa yang nak menambahkan ilmu pengetahuan, jom baca,


  • Kacang kuda merupakan antara sumber terbaik zink, folat dan protein. Ia juga kaya dengan fiber untuk mengawal pemakanan selain menyalurkan karbohidrat bagi mereka yang mempunyai masalah sensitiviti insulin atau diabetes. Kacang kuda juga rendah lemak. Kacang kuda juga sumber terbaik kalsium. Beberapa kajian yang dijalankan menemui kandungan kalsium kacang kuda sama banyak dengan yogurt yang hampir menyamai susu. 100gm kacang kuda rebus mengandungi 164 kalori, 2.6gm lemak (hanya 0.27gm lemak tepu), 7.6gm serat diet dan 8.9gm protein.

7 comments:

  1. suatu masa dulu..masa kekecik suka sgt makan kacang nih....bila baca n3 nih tertiba mcm tingat balik...nak kena carik nih...suker..suker.

    ReplyDelete
  2. mar pun suka kacang kuda nie kak..

    ReplyDelete
  3. dulu time berdiet.. selalu jugak rebus kacang kuda. Tp accoding to friends terlebih kacang kuda (protein) tak baik utk kidney.. so skrg kena bersederhana le..

    -dhill-

    ReplyDelete
  4. > Yong ; hehe kita serupaa...kita serupaa..(nyanyi lagu zainal abidin)

    ReplyDelete
  5. > Masviona :Kak dulu kecik2 mmg antu kacang ni..tk penah missed kalau gi pasar malam...nasib baik tak jadi kacang antu ek..hehe

    ReplyDelete
  6. > Dhill :Kacang ni bleh kurangkan berat badan ker? Wah kalau camni nak buat stok kat umah la..nak kurus nak kurus..

    ReplyDelete

Hati berkata-kata... tapi tak mampu bersuara tanpa jari-jemari...Terima kasih pada keluhuran hati dan keikhlasan jari-jemari.....sayang dari LadyAna

~ GUEST BOOK ANA ~

FEEL FREE TO SIGN MY GUEST BOOK

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...